2021. január 1-jén hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgálatót, hogy a szálláshely- szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból. A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
A tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el. A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat. Az adatokban célzottan és kizárólag a rendőrség végezhet keresést, bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.
Az adatok rögzítéséhez a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevő vendég az azonosításra alkalmas személyi igazolványát, vezetői engedélyét vagy úti okmányát a szálláshely- szolgáltatónak bemutatja. A hatályos törvények szerint Magyarországon életkortól függetlenül, minden polgárnak kötelezően kell rendelkeznie személyazonosságát igazoló hatósági igazolvánnyal (személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély), tehát már az újszülötteknek is. A jogszabályok alapján az adatok rögzítése minden igénybe vevő vendégre vonatkozóan egyformán kötelező.
Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshelyszolgáltatást megtagadja.
Mivel vendégházunk elfoglalása személyes találkozó nélkül történik, így az alábbiak szerint kell eljárni.
A szálláshely-szolgáltató szálláshelykezelő szoftvere (a VENDÉGEM mobilapplikáció) teszi lehetővé a vendége számára, hogy a törvényben előírt személyes adatait okmányáról távolról, digitálisan, okmányolvasás útján, saját maga olvassa be.
Az ehhez szükséges alkalmazást alább töltheti le:
https://apps.apple.com/hu/app/vendégem-szállás/id1456775848?l=hu
https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.mtu.vendegem&pcampaignid=web_share
A vendég által megadott adatok ellenőrzése (a VIZA rendszerbe való továbbítást megelőzően) továbbra is a szálláshely-szolgáltató felelőssége. Ezért a távoli okmányolvasás során megadott adatok tekintetében, legkésőbb a vendég érkezésekor, a szálláshely-szolgáltatónak meg kell győződnie a személy azonosságáról, és az előzetesen rögzített adatok valódiságáról. Az ellenőrzés megtörténhet a vendég érkezése előtt is, akár egy videóhívás, akár az egyezőséget bizonyító digitális kép útján.
A szálláshely-szolgáltató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig
kezeli.
Foglalás esetén természetesen minden fontos információról, a digitális okmányolvasás pontos menetéről részletes tájékoztatást küldünk. Előzetesen is tájékozódhat róla honlapunkon a „Segédlet előzetes vendégadat rögzítéshez” dokumentumra kattintva.
Kérjük, utazását és érkezését a fentiekre tekintettel tervezze meg! Szíves együttműködését ezúton is köszönjük!
A szálláshely-szolgáltatónak a vendég felé számlázási kötelezettsége van. A számla kötelező tartalmi elemei közé tartozik a számlázott fél neve és címe, valamint az adószáma is, amennyiben jogi személy. Vendégházunk e-számlát állít ki, így ezen kötelezettség teljesítéséhez szükségünk van az Ön e-mail címére is, amelyet már a foglalás alkalmával köteles megadni.
A szállásadó kijelenti, hogy a vendég/vendégek adatait nem használja fel más célból, nem tárolja az adatokat nyomtatott formában, csak és kizárólag a fenti kötelezettségek teljesítéséhez. Az adatokat addig őrzi meg, amíg a reklamáció lehetősége el nem évül.